Peter groeide op in Leiden en werd al op jonge leeftijd gefascineerd door tekenen en schilderen. Zijn grootvader tekende, en op een of andere manier werd die passie aan hem doorgegeven.
Hij bezocht de Pedagogische Academie in Den Haag en studeerde Sociale Wetenschappen aan de universiteiten van Leiden en Groningen en - als `bij-studie` - IT. Hij werkt nu als IT-architect en consultant en is, naast zijn werk, geïnteresseerd in filosofie, architectuur, kunst en muziek.
Woont in Twello waar hij, in zijn vrije tijd, tot voor kort IT-boeken schreef en laatstelijk opnieuw is begonnen met tekenen en schilderen, "alleen om te zien of de vaardigheid er nog in zit".
Wat zijn olieverven zo bijzonder maakt is de passie en persoonlijkheid erin.
"Het doek is voor mij een manier om de poëzie van het leven te schrijven," zei hij eens, "hoewel ik nog steeds aan het experimenteren ben om te kijken hoe ver ik mijn talenten kan oprekken".
De vrouwen en mannen zijn zijn herinneringen van mensen die hij ooit zag of ontmoette - hun gemoed vaak broedend en somber.
"Ik heb de voorkeur gemoedstoestanden te schilderen, zodat de toeschouwer een gevoel in plaats van een vaststelling krijgt bij wat hij ziet."
Hij probeert een spanning te creëren die er toe dient om de kijker te betrekken in een situatie die zich buiten het werk voltrekt.
"Ik vergelijk kleur en techniek van het schilderen het liefst met muziek en ritme: de taal van het hart. De betekenis van ieder schilderij wordt bepaald door wat het in je oproept en wat het met je doet. Pas dàn wordt een werkstuk voltooid. Mijn enige doel met mijn werk is, om de toeschouwer uit te nodigen langer voor mijn werk te blijven staan. Hoe langer ze blijven kijken, hoe groter mijn kansen om met ze te communiceren."
In zijn schilderijen evoceert hij, roept op, anticipeert, suggereert wat er komen gaat, maar wat er werkelijk gebeurt laat hij zelden zien. "Dat voltrekt zich uiteindelijk alleen in het hoofd en het hart van de kijker." Met moeiteloze gratie refereert hij naar de schoonheid die ons omringd, als we maar een moment de tijd zouden willen nemen om dit ook werkelijk te zien...
Tegenwoordig verdeeld Peter veel van zijn tijd tussen zijn dagelijkse werk en zijn atelier. Een individu die ertoe neigt met de flow van zijn ideeën mee te gaan, om nieuwe technieken uit te vinden en uit te proberen.
In de nabije toekomst wil hij nog meer spelen met het contrast tussen licht en donker, om "het licht in het schilderij te vangen", om nog minder informatie te geven, en nog meer mysterie te creëren.